Onderwijs in de meest brede zin van het woord is de ‘School voor de Vrede’ (SfP). Het geesteskind van Bruno Hussar zag het levenslicht in 1979 en is inmiddels nationaal en internationaal een begrip. Opgezet om onderwijsprogramma’s aan te bieden aan Palestijnse Arabieren en Joden, allen met het Israëlische staatsburgerschap. Duizenden Joodse en Palestijnse studenten, volwassenen, docenten etc. hebben hier dagen doorgebracht met het doel bij te dragen aan wederzijds respect, aandacht voor elkaars cultuur en uiteindelijk het starten van een dialoog. De School voor de Vrede heeft door te pionieren nieuwe eigentijdse methoden ontwikkeld voor het werken met groepen die in conflict zijn met elkaar.
Het werk van de School voor de Vrede bestrijkt vijf terreinen:
1. het Jongerenprogramma: ‘Residential Encounter Workshops’
Joodse en Arabische middelbare scholieren komen naar het dorp voor een intensieve driedaagse dialoog met elkaar. In de neutrale en rustige omgeving van NS/WaS confronteren ze elkaar met hun angsten en wantrouwen ten opzichte van de ander en proberen ze als groep de onderwerpen te bespreken die opkomen tijdens de ontmoetingen. Deze ervaring geeft de jonge deelnemers inzicht in hun huidige leefsituatie en ze nemen dat nieuwe bewustzijn mee naar hun ouders, families, vrienden, scholen en dorpen.
2. Universiteiten en vrouwenstudies
De School voor de Vrede is zeer succesvol in het opzetten van samenwerking met universiteiten zoals die van Tel Aviv en Haifa. Zo zijn er op die universiteiten gezamenlijke programma’s opgezet bij de vakgroepen psychologie en sociale psychologie. De school heeft ook programma’s opgezet en voert deze ook uit voor de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem. Wat betreft de vrouwenstudies: al jaren loopt het programma aan de universiteit van Tel Aviv ‘Women in Times of Change’, een programma voor Joodse en Arabische vrouwen.
3. Werk tussen de Israëli’s en de Palestijnse Autoriteit
Sinds de onderhandelingen van Oslo, begonnen in 1993, heeft de SfP opleidingen en workshops verzorgd voor Israëli’s en Palestijnen van de Palestijnse autoriteit. Zo waren er onder meer programma’s voor doktoren, advocaten en journalisten. Ofschoon de Intifada van 2000 het werk zo goed als onmogelijk maakte, zijn zeer veel mensen en groepen van mensen nog steeds bereid om de gevaren te trotseren om toch met elkaar te blijven deelnemen aan deze opleidingen.
4. Faciliteren en trainen
De school is een voorloper in de professionalisering van methodes om het begeleiden van conflictgroepen te faciliteren. Veel NGO’s komen naar de school voor advies, supervisie en training. Honderden mensen hebben een opleiding tot facilitator met succes bij de school doorlopen en bezetten nu belangrijke posten bij vredesbewegingen en mensenrechtenorganisaties – niet alleen in Israël maar ook in Cyprus, Rwanda, Noord-Ierland en Kosovo.
5. Publicaties en onderzoek
In 2001 verscheen het boek ‘Identities in Dialogue’ in het Hebreeuws en Arabisch. Ook een Duitse vertaling van dit boek is op de markt. Dit boek beschrijft zeer nauwkeurig de methoden die de school hanteert. Een Engelse versie zal worden uitgegeven door Rutgers University Press (VS).